جشنواره فیلم شاهنامه _ گزارش : نویسنده کتاب «تراژدیهای شاهنامه و تبیین جنبههای سینمایی آن» گفت: همه عناصر اصلی سینما و فیلمسازی در شاهکار حکیم طوس قابل مشاهده است.به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمید دهقانپور مدرس و پژوهشگر سینما و نویسنده کتاب «تراژدیهای شاهنامه و تبیین جنبههای سینمایی آن» عصر دیروز 20 اردیبهشت در مراسم رونمایی از کتاباش در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران گفت: فردوسی در شاهنامه بر مفهوم «خرد ایرانی» تاکید زیادی دارد و اگر ما بتوانیم بر اساس این خرد ایرانی بیندیشیم میتوانیم در هر عرصهای به پیشرفتهای قابل توجهی نایل شویم، از جمله قادر خواهیم بود آثار فاخر سینمایی بر اساس شاهنامه فردوسی خلق کنیم.
دهقانپور خاطرنشان کرد: اگر کارگردانی، فیلمبرداری، فیلمنامهنویسی و تدوین را چهار رکن اصلی سینما بدانیم با مطاله 60 هزار بیت فردوسی در شاهنامه میبینیم که این چهار رکن اصلی سینما در اثر او به خوبی قابل مشاهد است. مجموعه تکنیکها و عناصر سینمایی از جمله دکوپاژ، مونتاژ، میزانسن، فضاپردازی، طراحی صحنه و لباس بازی و بسط زمان و مکان در سینما و … در این اثر فاخر دیده میشود و این از شگفتیهای شاهنامه فردوسی است.وی ادامه داد: اگر فیلمنامهها را بر مبنای داستان محور بودن، شخصیت محور بودن، مضمون محور بودن و آزاد هنری تقسیمبندی کنیم باید اعتراف کرد که همه این چهار نوع فیلمنامه در شاهکار حکیم طوس قابل مشاهده است.این مدرس دانشگاه در پایان گفت: ویژگیهای منحصر به فردی در فردوسی هست که او را از دیگر چهرههای ادبی کشور ما متمایز میکند؛ نخست اینکه هیچ شاعری مانند فردوسی در تعیین سرنوشت جمعی مردم سرزمیناش نقش کلیدی نداشته است، همچنین هیچ شاعری مانند او پس از هزار سال شهرتاش همچنان باقی و پایدار نمانده است، او تنها شاعری پارسیگوی است که هر چند سال یکبار اثرش به یک زبان زنده دنیا ترجمه میشود و نیز اثر او تنها اثری است که عمیقا توانسته سخن گفتن را حفظ و حراست کند.
فروردین ۱۸, ۱۳۹۷
فروردین ۱۸, ۱۳۹۷