جشنواره ملی فیلم شاهنامه

نمونه سوالات استخدامی قالب وردپرس
  • خانه
  • فراخوان جشنواره
  • اخبار
  • آثار
  • گزارش
  • معرفی کتاب
  • مقالات
  • نگارخانه
  • یادداشتها
  • گفتگو
  • ثبت نام
  • درباره ما
آخرین مطالب
  • هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند
  • مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد
  • فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد
  • به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود
  • فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر
  • بهرام بیضایی: فردوسی صریح ترین تصویربردار ما بود
  • ارکان اصلی سینما در شاهنامه وجود دارد/لزوم اندیشیدن با «خرد ایرانی» فردوسی در سینم
شما اینجائید:خانه » یادداشتها » بهرام بیضایی: فردوسی صریح ترین تصویربردار ما بود

بهرام بیضایی: فردوسی صریح ترین تصویربردار ما بود

تاریخ ارسال: فروردین ۱۸, ۱۳۹۷ در یادداشتها یک نظر

این‌که ما گوشه‌ای گُزیده باشیم و اصطلاحاً مترقّی‌ترین متن‌های دنیا را بخوانیم معنی‌اش این نیست که همه‌ی مردمِ ما هم در دنج‌های خود همان را می‌خوانند… اگر ما می‌خواهیم کاری برای خودمان و این مردم کرده باشیم راهی نداریم جز این‌که ببینیم آن‌ها در دنجِ خود به چه می‌اندیشند. من ایمان دارم که ما مردمِ خود را نمی‌شناسیم و این مشکلِ بزرگِ روشنفکریِ ماست. امّا مشکلِ بزرگ‌تر این است که مردمِ ما هم خود را و هم یک‌دیگر را نمی‌شناسند و میان‌شان گفت‌وگو وجود ندارد. تصویرْ نافذترین راهِ شناساییِ یک‌دیگر است؛ آن هم در کشوری که نود درصدِ مردمِ آن مار را فقط از روی تصویرِ آن می‌شناسند و نه نوشته‌اش. من تصوّر می‌کنم ساخت و کنش‌های جامعه‌ی ما نیاز به دوباره‌اندیشی دارد. این جامعه نیاز دارد که باورها، عادت‌ها و رفتارهای خودش را از بیرون ببیند و بشناسد و از نو برای خودش معنا کند و فقط در سایه‌ی این معناشناسی‌ست که حرکتی فهمیده به‌ سوی نوزایی رخ می‌دهد. هیچ چیز به اندازه‌ی تصویر به این معناشناسی کمک نخواهد کرد؛ و برای همین است که تصویر این‌همه زیرِ ضربه است. تصویربردار عاداتی را که ما تا درونِ آن‌ها هستیم نمی‌بینیم از بیرون می‌بیند و چنان ثبت می‌کند که هر کس در هر شرایطی و با هر فاصله‌ای بتواند آن را ببیند و بسنجد و داوری کند؛ اگر نیازمندِ تغییر است تغییرش دهد و اگر ماندنی‌ست نگهش دارد و اگر دورریختنی‌ست دورش بریزد. جامعه‌ای که تصویری از خود ندارد اصلاً هویّت ندارد. و جامعه‌ای که تصویربردار ندارد آینه‌ای در برابر ندارد. کسانی که فردوسی را به این دلیل که هویّتِ ما را به ما بازگردانده، می‌ستایند در واقع نمی‌دانند که او را برای این می‌ستایند که صریح‌ترین تصویربردارِ ما بود. در موردِ او هم این کار با بازیابی و بازاندیشی و بازسازیِ زبان همراه بود؛ مسأله‌ای که امروز دست‌کم آگاهی به آن و کوشش‌هایی برای آن را می‌بینیم. او تصویر را می‌دهد؛ ما را از بیرون به درون و از درون به بیرون حرکت می‌دهد؛ و نظرِ خودش را هم می‌گوید. ما هم جز این نمی‌کنیم؛ هرچند او استاد بود و ما شاگرد. تأکید می‌کنم ما ناچار از شناختیم. ناچار از آموختنیم.

 

 

بهرام بیضایی

در جست‌وجوی سینمای ایران؛ گفت‌وگو با بهرام بیضایی؛ فصل‌نامه‌ی گفتگو ــ شماره‌ی ۴ تابستانِ ١٣٧٣

tweet
ارکان اصلی سینما در شاهنامه وجود دارد/لزوم اندیشیدن با «خرد ایرانی» فردوسی در سینم
فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر

مطالب مرتبط

    1 نظر

    1. محمدی
      تیر ۲۰, ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۸ ب.ظ

      ضمن عرض تشکر بابت ایجاد این حرکت فرهنگی و ملی توسط شما عزیزان

      بنا به ضرورت پاس داشتن هوین ملی و شاهنامه

      از شما عزیزان تقاضا دارم جشنواره فقط مختص به فیلم نباشد و سطح جشنواره را در این موارد نیز ارتقا دهید .

      درس افزار خودآموز
      نرما فزارهای کمک آموزشی
      نرم افزارهای ابزارمعلم
      نرم افزارهای دایره المعارف و فرهنگ
      بازی و سرگرمی های آموزشی

      جشنواره در قالب تولید محتوای الکترونیکی با محوزیت شاهنامه نیز برگزار شود .

      عزیزان منتظر پاسخ شما هستم .
      ایمیل edu140097@gmail.com

      پاسخ

    یک نظر بدهید

    برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک کنید.

    مطالب تازه

    • هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند

      هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند

      بهمن ۲۸, ۱۳۹۷
    • مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد

      مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد

      مرداد ۱۵, ۱۳۹۷
    • فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد

      فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد

      مرداد ۱, ۱۳۹۷
    • به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود

      به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود

      اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷
    • فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر

      فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر

      فروردین ۱۸, ۱۳۹۷
    1. آمار بازدید

      • 105
      • 852
      • 8,779
      • 39,539
      • 659,421
    2. درباره ما

      جشنواره ملی فیلم شاهنامه با هدف : ترویج، معرفی و تولید و ارائه بستری برای نمایش آثاری با محوریت شاهنامه، داستانهای شاهنامه، شاهنامه پژوهان، جشنهای ایرانی (نوروز)، نقالی و نقالان، پارسی زبانان و استادان زبان و ادب پارسی برگزار می شود .
    3. تماس با ما

      برای پیوند با روابط عمومی جشنواره فیلم شاهنامه و ارسال آثار می توانید با شماره های 09386278607 و 09338571501 و ایمیل های shahnamehfilmfestival@gmail.com و shahnameh_pajohan@yahoo.com در تماس باشید .
    4. تازه ها

      هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند
      مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد
      فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد
      به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود
    • instagram
    • twitter
    • rss
    • facebook
    تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما برای جشنواره فیلم شاهنامه است