جشنواره ملی فیلم شاهنامه

نمونه سوالات استخدامی قالب وردپرس
  • خانه
  • فراخوان جشنواره
  • اخبار
  • آثار
  • گزارش
  • معرفی کتاب
  • مقالات
  • نگارخانه
  • یادداشتها
  • گفتگو
  • ثبت نام
  • درباره ما
آخرین مطالب
  • هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند
  • مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد
  • فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد
  • به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود
  • فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر
  • بهرام بیضایی: فردوسی صریح ترین تصویربردار ما بود
  • ارکان اصلی سینما در شاهنامه وجود دارد/لزوم اندیشیدن با «خرد ایرانی» فردوسی در سینم
شما اینجائید:خانه » گزارش » شاهنامه در شوروی سابق

شاهنامه در شوروی سابق

تاریخ ارسال: آوریل 7, 2018 در گزارش 0

جشنواره فیلم شاهنامه _ گزارش : در شوروی سابق چهار فیلم کاوه آهنگر، افسانه رستم، داستان رستم و سهراب و داستان سیاوش توسط بوریس کیمیاگروف در استودیو تاجیک فیلم ساخته شده اند. از آنجا که کیمیاگروف با چهار برداشت سینمایی بیشترین اقتباس را از شاهنامه فردوسی داشته، آثار او نیاز به توجه بیشتری دارند. کیمیاگروف که زیر نظر ایزنشتاین از دانشکده مسکو فارغ التحصیل شده، با دومین فیلم سینمایی اش کاوه آهنگر اقتباس از شاهنامه را آغاز می کند.

پس از آن به ترتیب افسانه رستم (1971)، داستان رستم و سهراب (1972)، و داستان سیاوش(1977) را می سازد. فیلم های کیمیاگروف با وجود تبلیغات روس ها، ارزش سینمایی چندانی ندارند. این فیلم‌ها که در سال‌های گذشته بارها در ایران به نمایش در آمده اند، بیشتر به کارهایی پرزرق و برق با سیاهی لشکرهای فراوان می مانند؛ با کارگردانی که از امکانات آنها بی خبر است و با وجود استفاده از پرده عریض، تفاوت استفاده از آن با پرده معمولی را نمی‌داند.

کیمیاگروف تنها برای داستان رستم و سهراب،سه و نیم میلیون دلارهزینه کرده که البته هزینه را کلاَدولت شوروی سابق تقبل کرده است. در فیلم‌های او گاه متن فردوسی با تسامح و بی‌اعتنایی روبه رو شده و تیپ‌سازی و شخصیت پردازی چندان مناسب نیست. مثلاً رستم به جای آن که پهلوان زابلی شاهنامه باشد، تیپی مرکب از گاوچران غربی و تاتار وحشی دارد. کیمیاگروف از کلام منظوم در صحنه های بسیج نیروها و جنگ استفاده مناسبی به عمل آورده و سادگی و بی تکلفی فیلم‌هایش همراه با عدم دخالت ذهنیت‌های خارج از متن، مجال رویارویی با اندیشه و تراژدی فردوسی را به بیننده نمی‌دهد.

کیمیاگروف در مورد هدف از اقتباس شاهنامه و این که چه پیامی را در شعرهای آن در جهت دیدگاه های معاصر دنبال می‌کند، می‌گوید: «طی ساخت فیلم‌هایم مدام این سؤال از من می‌شود. من همواره حس می‌کنم همه دنیا در نام رستم جمع شده، رستم گوهر شاهنامه است. او نماد شاهنامه است و برای مردم اسطوره و پاسدار ارزش‌ها محسوب می‌شود. رستم انسان گرا و روشنفکری است و در ظاهر یک دلاور افسانه‌ای. سیاوش، قهرمان آخرین فیلمم، در جهت به کارگیری عقاید رستم در زندگی واقعی تلاش می‌کند. او همواره طرف خوبی و عدالت را می گیرد و رویای ساختن شهر جوانی را در سر می پروراند؛ شهر خورشید، جایی که مردم در شادی و تفاهم زندگی می کنند و ذهن و روحشان را به بهترین وجه آشکار می‌کنند.»

فیلم‌های کیمیاگروف نشان می‌دهند که او گرچه سینما را چندان خوب نمی‌شناسد، با فردوسی آشناست. از فیلم‌های اقتباسی از شاهنامه در سینمای هند تنها رستم و سهراب، (سهراب مودی) را می‌شناسیم که در ایران نیز به نمایش در آمده است، بازیگران فیلم، راج کاپور، دارا سینگ، ممتاز و سونیا بوده‌اند. این فیلم دارای همان خصوصیات معروف فیلم‌های هندی است.

tweet
بازگشت فردوسی به سینما / کامبیز حضرتی
ارکان اصلی سینما در شاهنامه وجود دارد/لزوم اندیشیدن با «خرد ایرانی» فردوسی در سینم

مطالب مرتبط

  • ارکان اصلی سینما در شاهنامه وجود دارد/لزوم اندیشیدن با «خرد ایرانی» فردوسی در سینم

    ارکان اصلی سینما در شاهنامه وجود دارد/لزوم ...

    آوریل 7, 2018

  • بازگشت فردوسی به سینما / کامبیز حضرتی

    بازگشت فردوسی به سینما / کامبیز حضرتی

    آوریل 7, 2018

یک نظر بدهید

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

مطالب تازه

  • هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند

    هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند

    فوریه 17, 2019
  • مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد

    مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد

    آگوست 6, 2018
  • فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد

    فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد

    جولای 23, 2018
  • به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود

    به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود

    آوریل 22, 2018
  • فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر

    فردوسی و شاهنامه در سينما / حسن مهدوی فر

    آوریل 7, 2018
  1. درباره ما

    جشنواره ملی فیلم شاهنامه با هدف : ترویج، معرفی و تولید و ارائه بستری برای نمایش آثاری با محوریت شاهنامه، داستانهای شاهنامه، شاهنامه پژوهان، جشنهای ایرانی (نوروز)، نقالی و نقالان، پارسی زبانان و استادان زبان و ادب پارسی برگزار می شود .
  2. تماس با ما

    برای پیوند با روابط عمومی جشنواره فیلم شاهنامه و ارسال آثار می توانید با شماره های 09386278607 و 09338571501 و ایمیل های shahnamehfilmfestival@gmail.com و shahnameh_pajohan@yahoo.com در تماس باشید .
  3. تازه ها

    هیئت انتخاب جشنواره فیلم شاهنامه معرفی شدند
    مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره فیلم شاهنامه تمدید شد
    فراخوان جشنواره فیلم شاهنامه با اضافه شدن بخش موشن گرافیک منتشر شد
    به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شاهنامه گرز گاوسر اهدا می شود
  • instagram
  • twitter
  • rss
  • facebook
تمامی حقوق مادی و معنوی این تارنما برای جشنواره فیلم شاهنامه است